The Long Tail
Ik heb ik de afgelopen kerstvakantie (ja, ik ben weer helemaal uitgerust!) het boek The Long Tail gelezen (en nog wat andere boeken, maar daarover later meer).
The Long Tail (ik las de Nederlandse versie, ondanks de Engelse titel) beschrijft het fenomeen dat onder bepaalde omstandigheden het aantal verkopen van "hits" lager kan zijn dan het totaal van verkopen van "niches".
Handel is door de opkomst van het Internet wereldwijd geworden. Het aantal klanten is niet beperkt door fysieke afstanden (zoals bij een winkel), maar klanten uit de hele wereld kunnen producten bekijken en bestellen. Dat betekent voor de aanbieders dat producten niet verspreid in het land in winkels liggen, maar centraal in een magazijn kunnen liggen. En dat heeft weer als voordeel dat de voorraad kleiner kan zijn (niet elke boekwinkel hoeft bestsellers in zijn winkel opgestapeld te hebben liggen) en dat een voorraad van weinig verkochte producten kan worden aangehouden.
Omdat het zoeken, vinden en kopen van veel verkochte producten (hits) evenveel kost als het zoeken vinden en kopen van weinig verkochte producten (niches) en omdat het aantal potentiële klanten enorm groot is (omdat de producten via Internet worden aangeboden) blijkt de totale omzet van de niches vaak groter te zijn dan van de hits. Bovendien blijkt dat zelfs producten die nooit in een winkel te koop zouden zijn (omdat het alleen voor een paar mensen maar interessant is) toch worden verkocht (niet zo heel vaak, maar dat is niet erg, want er zijn enorm veel van die producten).
Ditzelfde effect is behalve bij boeken ook gaande bij muziek- en filmverkopen (iTunes versus de plaatselijke CD/DVD winkel), advertenties (de miljarden kleine Google advertenties versus de advertenties die in kranten staan - en dan heb ik het nog niet eens over eBay of Marktplaats waar particulieren gratis kunnen handelen), vakanties (gaat u nog naar een reisburo?), etc.
Het effect van The Long Tail wordt versterkt door goede filters (zoals de optie van Amazon om klanten boeken te presenteren die passen bij de soort boeken die ze eerdere hebben gekocht) en het feit dat publiceren tegenwoordig veel eenvoudiger is dan vroeger (via bijvoorbeeld lulu.com kan iedereen tegenwoordig een boek uitgeven, zonder vooraf toestemming van een uitgever nodig te hebben - het boek wordt pas geproduceerd als er één verkocht wordt).
The Long Tail werkt alleen als de kosten van distributie beperkt kunnen worden gehouden (zoals bij boeken) of zelfs nul is (bij muziekdownloads of e-books).
Ik vond The Long Tail een erg interessant boek, vooral omdat de impact en de aanwezigheid van The Long Tail veel groter is dan ik had verwacht. Als je je ervan bewust bent zie je The Long Tail op allerlei plaatsen opduiken!
Ik kan het boek van harte aanbevelen.
This entry was posted on Zaterdag 30 Januari 2010