Kennismanagement

In veel bedrijven is kennismafnagement een groot probleem. Vooral in kennisintensieve bedrijven, zoals IT bedrijven, financiële instituten en dienstverleners is de kennis van het bedrijf meestal opgeslagen in de hoofden van de mensen.

Elke paar jaar starten bedrijven weer een kennismanagement project, meestal met weinig succes. Deze projecten proberen de kennis die bij de mensen in het hoofd zit, vast te leggen in een informatiesysteem. Deze projecten mislukken vaak om de volgende redenen:

  • Het is erg moeilijk voor kenniswerkers om hun kennis vast te leggen in een bepaald formaat in een informatiesysteem.
  • Medewerkers voelen geen voordeel bij het delen van hun kennis.
  • Het is erg moeilijk om de opgeslagen kennis up-to-date te houden.
  • Het is vaak moeilijk om informatie terug te vinden.
  • Mensen houden informatie graag voor zichzelf, omdat ze het gevoel hebben dat het ze veel macht geeft (Ik ben tenslotte de expert).

Bestaande informatiesystemen om kennis op te slaan zijn onder andere: Microsoft Sharepoint, Documenten op een fileserver die een bepaald onderwerp beschrijven, enzovoort. De informatie in dit soort oplossingen is vaak moeilijk te ontsluiten of bij te houden. De kenniswerker die de tijd en moeite heeft genomen om informatie op te schrijven, zal weinig voldoening voelen als die informatie moeilijk terug gevonden kan worden via een zoekfunctie (als een zoekfunctie überhaupt is geïmplementeerd).

Ik stel een klein experiment voor: Vraag in een publiek van kenniswerkers hoeveel mensen de afgelopen 3 maanden een (technisch) probleem hebben opgelost met behulp van Google of Wikipedia (graag handen opsteken). Vraag vervolgens hoeveel een probleem hebben opgelost met behulp van het vragen aan een collega. Vraag tenslotte hoeveel problemen werden opgelost met behulp van het intranet van het bedrijf.

Ik voorspel u de uitkomst: respectievelijk 100%, 70% en 20%.

Mijn ervaring is dat de meeste problemen kunnen worden opgelost en de meeste vragen kunnen worden beantwoord door gebruik te maken van zoekmogelijkheden op het Internet (Google, Microsoft Live Search, Yahoo), Wikipedia, en door het stellen van vragen aan collega's.

Als bovenstaande klopt, waarom zou u dan investeren in een kennismanagement systeem in uw onderneming? Ik denk dat het veel beter is te investeren in een systeem waarmee alle reeds bestaande en in de onderneming beschikbare informatie (e-mails, project plannen, bestandfolders, enzovoort) eenvoudig doorzocht kan worden. De resultaten zouden gepresenteerd moeten worden op dezelfde manier waarop Google dat doet. Google verkoopt overigens een mooie appliance die alle interne documenten kan doorzoeken en de resultaten op een vertrouwde manier kan presenteren.

Om informatie te onttrekken aan kenniswerkers zou een wiki ingezet kunnen worden. Waarom zijn er toch zoveel mensen die in hun eigen vrije tijd artikelen schrijven voor Wikipedia, zonder dat en daarvoor betaald krijgt? Omdat het ze hun "15 minutes of fame"geeft. Hun naam wordt getoond bij het artikel, en ze kunnen naar de door hen geschreven artikelen verwijzen bij hun collega's en vrienden. Waarom zouden we dat psychologische effect niet gebruiken in een enterprise omgeving? Installeer een wiki met dezelfde look-and-feel als Wikipedia (de Wikipedia software kan overigens gratis worden gedownload en gebruikt voor dit soort doeleinden), en zorg dat de auteur duidelijk zichtbaar is bij de artikelen. Installeer eventueel een rating systeem, waarmee men kudos van collega's kan krijgen voor nuttige informatie.

De derde component is het zorgen dat collega's eenvoudig kunnen worden geraadpleegd. Als technologie kan Instant Messaging, zoals bijvoorbeeld  Windows Office Communications Server worden ingezet. Vooral jongeren gebruiken nu al deze technologie om te communiceren met hun vrienden, via MSN (of Windows Live Messenger zoals het tegenwoordig heet). Een vraag kan eenvoudig aan een groep experts binnen het bedrijf worden gesteld, en door gebruik te maken van presence icons hoeven mensen niet gestoord te worden als ze druk bezig, in een bespreking, of buiten het kantoor zijn. Een collega raadplegen via de telefoon werkt vrijwel altijd storend en is altijd één op één.

Het is mijn overtuiging dat de genoemde drie componenten de officiële kennismanagement systemen overbodig maken. Gebruik binnen het bedrijf vooral technologieën die de mensen kennen en waar men goede ervaringen mee hebben!


This entry was posted on Donderdag 27 Maart 2008

Earlier articles

Security bij cloudproviders wordt niet beter door overheidsregulering

Passend Europees cloudinitiatief nog ver weg

Data Nederlandse studenten in cloud niet grootschalig toegankelijk voor bedrijven VS

VS kan nog steeds Europese data Microsoft opeisen ondanks nieuwe regels

The cloud is as insecure as its configuration

Infrastructure as code

My Book

DevOps for infrastructure

Infrastructure as a Service (IaaS)

(Hyper) Converged Infrastructure

Object storage

Software Defined Networking (SDN) and Network Function Virtualization (NFV)

Software Defined Storage (SDS)

What's the point of using Docker containers?

Identity and Access Management

Using user profiles to determine infrastructure load

Public wireless networks

Supercomputer architecture

Desktop virtualization

Stakeholder management

x86 platform architecture

Midrange systems architecture

Mainframe Architecture

Software Defined Data Center - SDDC

The Virtualization Model

What are concurrent users?

Performance and availability monitoring in levels

UX/UI has no business rules

Technical debt: a time related issue

Solution shaping workshops

Architecture life cycle

Project managers and architects

Using ArchiMate for describing infrastructures

Kruchten’s 4+1 views for solution architecture

The SEI stack of solution architecture frameworks

TOGAF and infrastructure architecture

The Zachman framework

An introduction to architecture frameworks

How to handle a Distributed Denial of Service (DDoS) attack

Architecture Principles

Views and viewpoints explained

Stakeholders and their concerns

Skills of a solution architect architect

Solution architects versus enterprise architects

Definition of IT Architecture

What is Big Data?

How to make your IT "Greener"

What is Cloud computing and IaaS?

Purchasing of IT infrastructure technologies and services

IDS/IPS systems

IP Protocol (IPv4) classes and subnets

Introduction to Bring Your Own Device (BYOD)

IT Infrastructure Architecture model

Fire prevention in the datacenter

Where to build your datacenter

Availability - Fall-back, hot site, warm site

Reliabilty of infrastructure components

Human factors in availability of systems

Business Continuity Management (BCM) and Disaster Recovery Plan (DRP)

Performance - Design for use

Performance concepts - Load balancing

Performance concepts - Scaling

Performance concept - Caching

Perceived performance

Ethical hacking

Computer crime

Introduction to Cryptography

Introduction to Risk management

The history of UNIX and Linux

The history of Microsoft Windows

Engelse woorden in het Nederlands

Infosecurity beurs 2010

The history of Storage

The history of Networking

The first computers

Cloud: waar staat mijn data?

Tips voor het behalen van uw ITAC / Open CA certificaat

Ervaringen met het bestuderen van TOGAF

De beveiliging van uw data in de cloud

Proof of concept

Een consistente back-up? Nergens voor nodig.

Measuring Enterprise Architecture Maturity

The Long Tail

Open group ITAC /Open CA Certification

Human factors in security

Google outage

SAS 70

De Mythe van de Man-Maand

TOGAF 9 - wat is veranderd?

Landelijk Architectuur Congres LAC 2008

InfoSecurity beurs 2008

Spam is big business

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Een ontmoeting met John Zachman

Persoonlijk Informatie Eigendom

Archivering data - more than backup

Sjaak Laan


Recommended links

Genootschap voor Informatie Architecten
Ruth Malan
Gaudi site
XR Magazine
Esther Barthel's site on virtualization
Eltjo Poort's site on architecture


Feeds

 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 


Disclaimer

The postings on this site are my opinions and do not necessarily represent CGI’s strategies, views or opinions.

 

Copyright Sjaak Laan