Log analyse - gebruik logging informatie

Voor een klant ben ik bezig met het implementeren van een Loganalyse oplossing. Hierbij wordt de logging van alle server- en netwerk systemen verzameld op één systeem. Vanaf dit systeem kan over loggegevens worden gerapporteerd en kan de logging worden gebruikt voor analyse.

Er zijn twee redenen om logs te gebruiken:

  1. Middels logs kunnen rapportages worden gemaakt van trends;
  2. Logs kunnen dienen bij het onderzoeken van incidenten, waarbij ze zelfs als bewijs kunnen dienen als iemand de (bedrijfs)regels heeft overschreden.

Loganalyse oplossingen worden ook vaak ingezet als hulp bij het voldoen aan SOX, COBIT of BASEL-II vereisten, of om aan te tonen dat aan alle eisen van de Code voor Informatiebeveiliging is voldaan.

Hoewel loganalyse systemen ook aan alerting kunnen doen (als er in de logging iets verdachts gebeurt, of een threshold wordt overschreden kan er alarm worden geslagen), is loganalyse iets anders dan monitoring. Ik pleit ervoor om beide zaken te scheiden, omdat ze andere doelstellingen hebben.

Monitoring systemen, zoals IDS systemen of SNMP gebaseerde systemen (zoals Microsoft MOM of HP-Openview) zijn real-time systemen. Zodra er iets gebeurt, moet meteen een alarm afgaan. Logsystemen dienen voor het achteraf analyseren van zaken en hoeven dus niet real-time analyse te doen.

Logoplossingen vallen onder de SIEM (Security Information and Event Management) oplossingen. Er zijn grofweg twee soorten oplossingen te koop: Software die op een server draait en complete appliances. Net Report is een voorbeeld van een software oplossing, Loglogic van een appliance. Snare levert beide. 

Het gaat meestal om grote hoeveelheden data (gigabytes per dag is geen uitzondering voor een gemiddelde omgeving), die specifieke eisen stellen aan opslag, bandbreedte en doorzoekbaarheid.

Rapportages

Rapportages over logging kunnen dienen om snel een overzicht te krijgen van gebeurtenissen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het aantal poortscans die de firewall de afgelopen tijd heeft gehad;
  • Welke stations hebben meer dan 5 on-succesvolle inlogpogingen gedaan;
  • Wat is de top 10 van websites die bezocht worden;
  • Het aantal e-mails dat per dag intern- en extern wordt verstuurd;
  • Wat is het account waarvan het vaakst het password werd gewijzigd.

Op basis van de rapportages kan besloten worden tot een incidentonderzoek.

De rapportages worden gemaakt vanuit een database, die wordt gevuld met geaggregeerde logdata. Net Report heeft een aantal voorbeeldrapportages online staan, zie Report and Dashboard Samples.

Onderzoeken van incidenten

Omdat alle logging van alle systemen en netwerkcomponenten centraal zijn opgeslagen, kan eenvoudig een compleet overzicht worden verkregen van incidenten. Hiervoor is meestal een systeem ingericht dat alle ruwe data bevat (en een grote harde schijf). Voordat de ruwe data op schijf wordt weggeschreven, wordt een index gemaakt op tijd en op woorden, zodat later in de logging gezocht kan worden.

De opslag van de core logging moet voldoende garantie geven over de authenticiteit en integriteit van die logging, zodat het als bewijslast kan dienen in onderzoeken. Aannemelijk moet gemaakt worden dat de logging niet is ‘bewerkt’. Dit gebeurt meestal middels encryptie en elektronische handtekeningen (hashes).


This entry was posted on Donderdag 02 Augustus 2007

Earlier articles

Infrastructure as code

My Book

DevOps for infrastructure

Infrastructure as a Service (IaaS)

(Hyper) Converged Infrastructure

Object storage

Software Defined Networking (SDN) and Network Function Virtualization (NFV)

Software Defined Storage (SDS)

What's the point of using Docker containers?

Identity and Access Management

Using user profiles to determine infrastructure load

Public wireless networks

Supercomputer architecture

Desktop virtualization

Stakeholder management

x86 platform architecture

Midrange systems architecture

Mainframe Architecture

Software Defined Data Center - SDDC

The Virtualization Model

What are concurrent users?

Performance and availability monitoring in levels

UX/UI has no business rules

Technical debt: a time related issue

Solution shaping workshops

Architecture life cycle

Project managers and architects

Using ArchiMate for describing infrastructures

Kruchten’s 4+1 views for solution architecture

The SEI stack of solution architecture frameworks

TOGAF and infrastructure architecture

The Zachman framework

An introduction to architecture frameworks

How to handle a Distributed Denial of Service (DDoS) attack

Architecture Principles

Views and viewpoints explained

Stakeholders and their concerns

Skills of a solution architect architect

Solution architects versus enterprise architects

Definition of IT Architecture

What is Big Data?

How to make your IT "Greener"

What is Cloud computing and IaaS?

Purchasing of IT infrastructure technologies and services

IDS/IPS systems

IP Protocol (IPv4) classes and subnets

Introduction to Bring Your Own Device (BYOD)

IT Infrastructure Architecture model

Fire prevention in the datacenter

Where to build your datacenter

Availability - Fall-back, hot site, warm site

Reliabilty of infrastructure components

Human factors in availability of systems

Business Continuity Management (BCM) and Disaster Recovery Plan (DRP)

Performance - Design for use

Performance concepts - Load balancing

Performance concepts - Scaling

Performance concept - Caching

Perceived performance

Ethical hacking

Computer crime

Introduction to Cryptography

Introduction to Risk management

The history of UNIX and Linux

The history of Microsoft Windows

Engelse woorden in het Nederlands

Infosecurity beurs 2010

The history of Storage

The history of Networking

The first computers

Cloud: waar staat mijn data?

Tips voor het behalen van uw ITAC / Open CA certificaat

Ervaringen met het bestuderen van TOGAF

De beveiliging van uw data in de cloud

Proof of concept

Een consistente back-up? Nergens voor nodig.

Measuring Enterprise Architecture Maturity

The Long Tail

Open group ITAC /Open CA Certification

Human factors in security

Google outage

SAS 70

De Mythe van de Man-Maand

TOGAF 9 - wat is veranderd?

DYA: Ontwikkelen Zonder architectuur

Landelijk Architectuur Congres LAC 2008

InfoSecurity beurs 2008

Spam is big business

Waarom IT projecten mislukken

Stroom en koeling

Laat beheerders meedraaien in projecten

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Archimate

Een ontmoeting met John Zachman

Open CA (voorheen: ITAC) - IT Architect certification

Persoonlijk Informatie Eigendom

Webcast

Live computable webcast

Lezing Trends in IT Security

Hardeningscontrole en hacktesting

Kennismanagement

Information Lifecycle Management - Wat is ILM

LEAP: de trip naar Redmond

LEAP: De laatste Nederlandse masterclasses

Scada systemen

LEAP - Halverwege de Nederlandse masterclasses

Beveiliging van data - Het kasteel en de tank

Waarom je geen ICT architect moet worden

Non-functional requirements

Redenen om te backuppen

Log analyse - gebruik logging informatie

LEAP - Microsoft Lead Enterprise Architect Program

Archivering data - more than backup

Patterns in IT architectuur

Tot de dood ons scheidt

High Availability clusters

Hoe geef ik een goede presentatie

Lagen in ICT Beveiliging

Zachman architectuur model

High performance clusters en grids

Redenen om te kiezen voor Open Source software

Monitoring door systeembeheerders

Wat is VMS?

IT Architectuur certificeringen

Storage Area Network's (SAN's)

Systeembeheer documentatie

Wat zijn Rootkits

Virtualisatie van operating systems

Kenmerken van Open Source software

Linux certificering: RHCE en LPI

99,999% beschikbaarheid

Het infrastructuur model

Sjaak Laan


Recommended links

Genootschap voor Informatie Architecten
Ruth Malan
Informatiekundig bekeken
Gaudi site
Byelex
XR Magazine
Esther Barthel's site on virtualization


Feeds

 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 


Disclaimer

The postings on this site are my opinions and do not necessarily represent CGI’s strategies, views or opinions.

 

Copyright Sjaak Laan