Log analyse - gebruik logging informatie
Voor een klant ben ik bezig met het implementeren van een Loganalyse oplossing. Hierbij wordt de logging van alle server- en netwerk systemen verzameld op één systeem. Vanaf dit systeem kan over loggegevens worden gerapporteerd en kan de logging worden gebruikt voor analyse.
Er zijn twee redenen om logs te gebruiken:
- Middels logs kunnen rapportages worden gemaakt van trends;
- Logs kunnen dienen bij het onderzoeken van incidenten, waarbij ze zelfs als bewijs kunnen dienen als iemand de (bedrijfs)regels heeft overschreden.
Loganalyse oplossingen worden ook vaak ingezet als hulp bij het voldoen aan SOX, COBIT of BASEL-II vereisten, of om aan te tonen dat aan alle eisen van de Code voor Informatiebeveiliging is voldaan.
Hoewel loganalyse systemen ook aan alerting kunnen doen (als er in de logging iets verdachts gebeurt, of een threshold wordt overschreden kan er alarm worden geslagen), is loganalyse iets anders dan monitoring. Ik pleit ervoor om beide zaken te scheiden, omdat ze andere doelstellingen hebben.
Monitoring systemen, zoals IDS systemen of SNMP gebaseerde systemen (zoals Microsoft MOM of HP-Openview) zijn real-time systemen. Zodra er iets gebeurt, moet meteen een alarm afgaan. Logsystemen dienen voor het achteraf analyseren van zaken en hoeven dus niet real-time analyse te doen.
Logoplossingen vallen onder de SIEM (Security Information and Event Management) oplossingen. Er zijn grofweg twee soorten oplossingen te koop: Software die op een server draait en complete appliances. Net Report is een voorbeeld van een software oplossing, Loglogic van een appliance. Snare levert beide.
Het gaat meestal om grote hoeveelheden data (gigabytes per dag is geen uitzondering voor een gemiddelde omgeving), die specifieke eisen stellen aan opslag, bandbreedte en doorzoekbaarheid.
Rapportages
Rapportages over logging kunnen dienen om snel een overzicht te krijgen van gebeurtenissen. Een aantal voorbeelden zijn:
- Het aantal poortscans die de firewall de afgelopen tijd heeft gehad;
- Welke stations hebben meer dan 5 on-succesvolle inlogpogingen gedaan;
- Wat is de top 10 van websites die bezocht worden;
- Het aantal e-mails dat per dag intern- en extern wordt verstuurd;
- Wat is het account waarvan het vaakst het password werd gewijzigd.
Op basis van de rapportages kan besloten worden tot een incidentonderzoek.
De rapportages worden gemaakt vanuit een database, die wordt gevuld met geaggregeerde logdata. Net Report heeft een aantal voorbeeldrapportages online staan, zie Report and Dashboard Samples.
Onderzoeken van incidenten
Omdat alle logging van alle systemen en netwerkcomponenten centraal zijn opgeslagen, kan eenvoudig een compleet overzicht worden verkregen van incidenten. Hiervoor is meestal een systeem ingericht dat alle ruwe data bevat (en een grote harde schijf). Voordat de ruwe data op schijf wordt weggeschreven, wordt een index gemaakt op tijd en op woorden, zodat later in de logging gezocht kan worden.
De opslag van de core logging moet voldoende garantie geven over de authenticiteit en integriteit van die logging, zodat het als bewijslast kan dienen in onderzoeken. Aannemelijk moet gemaakt worden dat de logging niet is ‘bewerkt’. Dit gebeurt meestal middels encryptie en elektronische handtekeningen (hashes).
This entry was posted on Donderdag 02 Augustus 2007