Hoe geef ik een goede presentatie
Op het vorig jaar gehouden Landelijk Architectuur Congres (LAC) , heb ik twee dagen lang een groot aantal presentaties bijgewoond. De ene presentatie was beter dan de andere, en dat kwam vaak niet alleen door het onderwerp.
Ik heb tijdens de presentaties aantekeningen gemaakt van zaken die me opvielen. Ik wilde u deze aantekeningen niet onthouden. Dit artikel wordt regelmatig aangevuld met oberservaties uit presentaties bij andere gelegenheden, dus niet alles wat hier staat slaat direct op het LAC. Mocht u binnenkort een presentatie willen geven, let dan op de volgende zaken:
Om te beginnen: Zorg dat de techniek in orde is. Niet zo ergerlijk als rondzingende microfoons of microfoonclipjes die van jasjes of stropdassen vallen. Ook is het ronduit onprofessioneel om de zaal te laten wachten terwijl u Powerpoint, uw laptop of de beamer aan het opstarten bent. De eerste slide hoort op het scherm te staan voordat de eerste persoon binnenkomt. Zorg ook dat uw laptop is opgeladen (ja, het komt voor: middenin een mooie presentatie moet iemand ineens op zoek naar een oplader). Ook gezien in de praktijk: Tijdens de presentatie kwam elke 5 minuten een Windows melding voorbij dat automatische updates geinstalleerd moesten worden en dat de laptop rebooted moest worden. Nogal slordig met 60 man in de zaal...
Tot zover de techniek, nu verder met de inhoud.
Ga staan! Ik heb regelmatig gezien dat in een kleine setting mensen aan tafel bleven zitten (vaak achter hun laptop) en hun verhaal deden. Dit komt zeer ongeïnteresseerd over. Ga staan, dat straalt veel meer kracht uit. En als u toch staat: Neem een pen of whiteboard stift in uw hand. Dan heeft u niet het probleem: waar laat ik mijn handen?
Maak geen agenda waarin puntsgewijs wordt benoemd wat u in de presentatie gaat vertellen. Niemand vindt dit een boeiend stuk, en u haalt alle verassingen uit uw verhaal. Begin liever met “Ik ga u het komende uur meenemen naar…”
Zet in de presentatie geen uitleg over uw bedrijf. Niemand zit te wachten op een verhaal over in hoeveel landen uw bedrijf zit, de productportfolio of over de omzetgroei van de afgelopen jaren. U kunt hooguit in 1 zin de essentie van uw bedrijf weergeven: “Nokia is de wereldwijde marktleider voor mobile communicatie hardware”. Hierna kunt u eventueel in één zin weergeven wat het belangrijkste probleem is: “Het grootste probleem dat wij hebben is om steeds meer elektronica in een steeds kleinere behuizing te plaatsen”.
De meeste presentaties hadden veel teveel Powerpoint slides. Dat maakte dat ergens halverwege de presentatie de paniek toesloeg bij de presentators, die steeds sneller door hun slides gingen. Ik heb niet meegemaakt dat iemand te weinig slides had.
Zorg dat op de Powerpoint slides weinig tekst staat. Tekst moet u vertellen (en niet voorlezen). De slides geven plaatjes weer die u niet kunt vertellen. Ik zag eens een presentatie waar diverse sheets met tekst werden vertoond en de spreker telkens zei "Ik zal nu even stil zijn, dan kunt u de tekst zelf even lezen". Als ik wilde lezen, had ik wel een boek gekocht.
Plaatjes moeten worden uitgelegd. En zorg dat dezelfde plaatjes consistent in uw hele presentatie worden gebruikt.
Zorg dat uw slides in het Nederlands zijn opgesteld. Een Nederlands verhaal illustreren met Engelse teksten is vaak verwarrend. Bovendien: als u wilt dat het publiek de moeite neemt naar uw verhaal te komen luisteren, dan kunt u ook de moeite doen de slides te vertalen.
Oefen uw verhaal meerdere malen hardop! Het liefst voor de spiegel of met een collega als toehoorder. Het is meteen merkbaar als iemand een verhaal al eens eerder heeft verteld. Bovendien weet u dan meteen of uw slides compleet zijn en hoe lang uw presentatie duurt. Omdat u geoefend heeft, weet u welke slide er gaat komen en kan uw verhaal vloeiender verlopen.
Praat niet te snel. Het verhaal is voor u zelf gesneden koek, maar uw publiek hoort alles voor het eerst. Wees daarom ook spaarzaam met afkortingen die voor u bekend zijn, maar voor de toehoorders nieuw.
Zorg dat uw presentatie één afgebakend onderwerp heeft, anders onthoudt het publiek alleen het laatste onderwerp.
Leer van andere sprekers, van bijvoorbeeld presentatoren op televisie en van cabaretiers. Waarom hangt iedereen aan hun lippen? Meestal omdat ze een boeiend verhaal vertellen, vaak met wat humor.
Zorg dat uw presentatie niet saai wordt. Varieer uw stem en zorg dat het een “performance” wordt.
Werk toe naar een mooi einde, met een mooie “eindkreet”: “Nokia: Connecting people”.
Hier vindt u een mooie beschrijving van een goede en een slechte presentatie, evenals hier.
Meer tips over presenteren vindt u hier.
This entry was posted on Maandag 19 Februari 2007