Monitoring door systeembeheerders
Bij een klant waar ik op dit moment werk, wordt HP-Openview ingezet als monitoring tool voor de IT infrastructuur. Openview is een zeer krachtige tool met heel veel mogelijkheden. Als het geïnstalleerd wordt, bevat het echter nog nauwelijks functionaliteit. De functionaliteit zal moeten worden geïmplementeerd en zal moeten aansluiten bij de te monitoren omgeving. Een dergelijke implementatie is een complexe zaak. Dit geldt eigenlijk voor alle monitoring pakketten.
Toegevoegde waarde
De ervaring leert dat als de beheerders geen toegevoegde waarde zien in de inzet van een monitoring pakket, dat het pakket dan ook niet zal worden gebruikt. Als de beheerders nut hebben van het pakket, zal men het omarmen.
Bijvoorbeeld: Als men vaak meldingen krijgt van Openview, maar die meldingen blijken valse meldingen te zijn, of als men juist te weinig informatie van het systeem krijgt, dan zal men het systeem snel afdoen als “lastig”.
Als men ervaart dat het systeem een melding doet waardoor men calls bij de helpdesk voor is (bijvoorbeeld omdat er gemeld wordt dat een schijf bijna vol is, en men schijfruimte kan toevoegen voordat de gebruikers het merken), dan zal men het systeem serieus nemen en veel gebruiken.
Bijhouden
Het is ook belangrijk dat een monitoring tool wordt bijgehouden. Als er zich incidenten voordoen die worden opgelost, zouden de beheerders zich bij die incidenten moeten afvragen of dit incident in de toekomst kan worden voorkomen als er een bepaalde check in de monitoring tool wordt ingebouwd.
Men moet ook in staat zijn een dergelijke test laagdrempelig in de tool aan te brengen. Op die manier wordt het monitoring systeem steeds pro-actiever.
This entry was posted on Zaterdag 09 December 2006