Patterns in IT architectuur
Patterns (patronen in het Nederlands) zijn "Good Practices" bij het opzetten van IT architecturen en ontwerpen.
De afgelopen decennia zijn vele systeem- en software ontwerpen gemaakt met oplossingen voor allerhande problemen. Een groot aantal van die oplossingen is te hergebruiken. Patterns beschrijven deze herbruikbare oplossingen. Er bestaan honderden patterns voor zowel software als infrastructuur.
Grady Booch heeft op zijn website (aanmelden is noodzakelijk) een verzameling staan van patterns die in boeken zijn beschreven. De patterns worden op de site alleen genoemd, de uitwerking staat in de boeken. Deze boeken staan ook op de site vermeld.
Patterns vertellen je wat de beste manier is om iets te doen. Enkele patterns (in geheel willekeurige volgorde) zijn:
- Werken in layers
- Redundancy
- Gebruik van plugins
- DMZ
- Snapshots
- Cache
De patterns beschrijven het probleem dat opgelost wordt, het werkgebied, de oplossing en de voor- en nadelen van de oplossing.
Buiten patterns zijn er ook anti-patterns. Deze beschrijven oplossingen die in de praktijk NIET goed blijken te werken (maar die je nog wel vaak tegenkomt).
Ik heb de laatste tijd een aantal boeken over patterns en anti-patterns gelezen. Hoewel er voor ervaren architecten en ontwerpers weinig schokkend nieuws in staat (het meeste wat beschreven is, vind je in de praktijk ook terug), zijn er altijd wel een aantal zaken waar wat van valt te leren. Bovendien zijn patterns vooral een "aha-erlebnis": je krijgt er bevestiging door dat de keuzes die je maakt de juiste zijn.
Mocht u oplossingen moeten ontwerpen waar u weinig ervaring mee heeft, dan is het bestuderen van patterns een aanrader, evenals het kennis nemen van de anti-patterns. Het voorkomt veel gemaakte fouten, helpt keuzes maken en patterns geven onderbouwing voor uw oplossingen.
This entry was posted on Donderdag 21 Juni 2007